Els camins a la zona de Fet a mitjans de segle XIX

ÍNDEX D’ENTRADES

Autor: Josep Miquel Bonet Santacreu

El “Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar” publicat pel polític Pascual Madoz entre els anys 1845 i 1850, fa una relació de les poblacions d’Espanya i de les seves principals característiques.

Farem una relació dels comentaris que fa per cada població o entitat de població en relació a les comunicacions, que ens dona una idea molt aproximada de com eren les comunicacions en la zona:

Ager. Los caminos son todos de herradura, entre los que el más principal es el que conduce de Balaguer a Tremp.

Agulló. Caminos locales de herradura.

Alsamora. Cruza por el pueblo el camino que desde Ager conduce hasta Puente de Montañana que es de herradura y que se encuentra en mal estado.

Partido de Benabarre. Los caminos todos son locales y conducen a los partidos con que confina; no se conocen los de calzada, sino en muy pequeños trozos, y se hallan en bastante mal estado.

Benabarre. Caminos. Son todos de herradura, locales y provinciales, y en regular estado.

Blancafort. Los caminos en muy mal estado, dirigen a Tragó, Ager y Balaguer.

Caladrones. Los caminos son locales y se hallan en mal estado.

Camporrells. Cruza el término el camino general que de Catalunya conduce a la montaña: los demás son locales y todos se hallan en mal estado.

Caserras. Los caminos son locales y se hallan en mal estado.

Chiriveta. Los caminos son locales.

Clua de la Conca. Caminos. Son de pueblo a pueblo, de herradura y malos.

Corsá. Caminos. Dirigen a Benabarre, Ager y Balaguer en mal estado.

Estall y la Cerulla. Los caminos son locales de herradura y se hallan en mediano estado.

Estaña. Los caminos locales.

Estopiñán y coto de Perpella. Los caminos son locales.

Fet. Caminos locales y de herradura.

Finestras. Caminos. Son locales y algunas veredas.

Litera. A la derecha de la población pasa el camino que comunica con Tremp en mal estado.

Milla. Dirigen los caminos a Balaguer, Alberola, Aragón y Ager en mal estado.

Monfalcó. Caminos. El de Estall y Fet en mal estado.

Montañana y puente. Los caminos vecinales y en buen estado.

Montrebeitg. Los caminos son locales a los pueblos vecinos, de herradura y malos.

Os. Los caminos dirigen a Lérida, Balaguer y otros locales, todos de herraduras en buen estado.

Purroy. Los caminos dirigen a los pueblos limítrofes.

Siscar. Los caminos dirigen a los pueblos limítrofes.

Tartareu. Caminos. Dirigen a los pueblos circunvecinos, en muy mal estado por causa de lo quebrado que es el terreno.

Tolba. Los caminos son locales, de herradura y malos.

Trago. Los caminos dirigen a Aragón, Balaguer y Lérida en mal estado.

Viacamp. Además de los caminos locales, existe uno que va de Benabarre a la Conca de Tremp, el cual se halla en mediano estado.”

Com es pot observar, l’estat dels camins en la zona a mitjans de segle XIX era deplorable, amb absència o quasi de camins carreters, amb camins de ferradura, molts d’ells en mal estat.

Cal destacar que el país acaba de sortir de la primera guerra carlina (1833-1840) que havia estat molt intensa en la zona la qual cosa no hauria permès una conservació dels camins tradicionals acurada.

El transport amb carros era molt més econòmic que el transport amb mules o cavalls. Es calcula que per traslladar a lloms d’animals la càrrega que podia transportar un carro tirat per tres cavalls i conduit per un home, eren necessaris 20 cavalls conduits per 12 homes. Cal tenir en compte que una cavalleria solament podria transportar com màxim uns 120 Kg i una persona a peu com a màxim uns 50 Kg (1).

En aquestes condicions, degut a l’absència quasi total de camins de carro, el comerç deuria de ser pràcticament inexistent i l’economia seria bàsicament d’autoconsum.

  1. ALFONSO HERRANZ LONCÁN. Infraestructuras y desarrollo económico en el Pirineo Central (1850-2000). AGER – nº 2 – 2002 Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural

NOTA: Per qualsevol comentari, dubte, aclariment o rectificació de l’escrit en aquest bloc, poden posar-se en contacte amb l’administrador en algun dels següents correus: blogdefet@gmail.com o blogdefetenespanol@gmail.com

ÍNDEX D’ENTRADES

2 pensaments sobre “Els camins a la zona de Fet a mitjans de segle XIX

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Create your website with WordPress.com
Per començar
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close