Ponts que travessaven el riu Noguera Ribagorçana

ÍNDEX D’ENTRADES

Autor: Josep Miquel Bonet Santacreu

El riu Noguera Ribagorçana sempre ha estat un obstacle per les relacions entre les dues bandes del riu. Per aquesta raó, Fet, ubicat a la banda aragonesa, molts cops s’ha relacionat més amb els pobles aragonesos, malgrat haver pobles com Corçà, a la banda catalana del riu, ubicat a solament uns 5 Km en línia recta.

Els paisans, amb absència de ponts que poguessin salvar el riu, han sobrepassat aquest obstacle natural passant a peu o a cavall per llocs més transitables, però això es dificultava davant avingudes d’aigua o en època de desgel de la neu de les muntanyes.

Alguns dels nostres informadors ens han contat històries de com han pogut vèncer el riu, passant a cavall d’una somera, nedant o amb una bicicleta, suposem en època d’estiatge, i fins i tot caminant tot un ramat d’ovelles per damunt del riu glaçat.

Afortunadament la gent s’ha buscat algun mitjà alternatiu per salvar aquest obstacle. En veurem a continuació els mitjans que han tingut per passar a l’altra banda del riu.

En l’edat mitjana el riu era travessat per cuatre ponts en la zona.

Pont de Montanyana

Al nord de Fet ens trobem amb Pont de Montanyana, on hi havia un pont, i d’aquí vindria el nom del poble; la població seria en el seu moment una barriada allunyada del nucli més important que era Montanyana. Amb el temps, Pont de Montanyana ha anat agafant importància, a la vegada que la perdia Montanyana (1). Aquest pont va ser destruït en l’any 1938 durant la guerra civil pels republicans; el bàndol nacional va reconstruir de forma immediata una passarel·la per poder travessar el riu (2). Posteriorment es va aixecar un nou pont al sud del poble que comunicaria els pobles aragonesos amb els catalans.

Passarel·la del Pont de Montanyana (font Wikipedia)

Pont de Bellmunt

Al entorn de Fet hi havia un pont d’origen medieval davant de l’antic poble de Bellmunt, situat prop de la serra de Sabinós. Aquest pont es va ensorrar o va ser destruït abans de 1700 (3). Alguns dels nostres informadors eren coneixedors de les runes d’aquest pont, que ja no s’utilitzava des de feia segles. Això obligaria a la gent de Fet i els pobles del seu entorn a mirar més als pobles aragonesos i deixar de banda les tradicionals relacions amb els pobles catalans.

Tragó de Noguera

Més al sud, a Tragó de Noguera, poble català, avui en dia inundat per aigües de l’embassament de Santa Ana, hi havia un pont de pedra medieval construït a l’entorn del segle XII (4). Aquest pont va ser destruït per una riuada durant la segona guerra carlina (1846-1849). A finals de segle XIX es va construir un pont penjat que va seguir utilitzant-se fins que l’embassament va negar el poble (5).

Fotografia de Tragó amb el pont penjant (Font Wikipedia)

Pont de Blancafort

Al nord de Tragó de Noguera hi havia un petit poblet anomenat Blancafort, que també seria inundat pel embassament de Canelles. Sembla ser que també disposaria d’un pont medieval, i que es feia pagar pontatge per passar-lo (6). Aquest pont era de pedra i apte solament pel pas a peu o amb cavalleries. Es va ensorrar i va ser reconstruït amb fustes de forma provisional, fins que a 1911 es va fer un de nou amb pedra, que va durar fins que l’embassament de Canelles el va inundar (7). Per mitjà d’aquest pont es comunicaria Fet i Finestres amb Balaguer.  

El pont de Monfalcó-Corçà o pont de Fet

En temps de la Mancomunitat de Catalunya es vas projectar un nou pont entre Corçà i Monfalcó. El pont de Monfalcó-Corçà, també conegut com el pont de Fet va entrar en servei en 1928 (8).

Les sirgues o los caixons

Paral·lelament als ponts avant comentats, també hi havia a la zona un altre tipus de comunicació entre les dues ribes del riu. Una sirga de cable amb un caixó, connectava els dos costats del riu i es podia passar mercaderies i fins i tot persones.

Una de les dues sirgues de les quals tenim notícia, connectava Monfalcó amb la mina. Sabem que aquest mitjà ja funcionava a l’any 1917 (9). Els nostres informants el varen veure i inclús alguns el van fer servir per passar a l’altra banda del riu i l’anomenaven “lo caixó”.

A Girbeta també hi havia una sirga amb un caixó de característiques similars; al peu mateix de la Mare de Déu del Congost (Giribeta) sobrevolava la llera del riu. Va existir fins 1956 (10).

Els pasos de riu posteriors als embassaments

La construcció dels embassaments de Canelles i Santa Ana significaria la fi de la majoria de pobles de la zona, deixant inoperatius els ponts de Tragó, Blancafort i el de Monfalcó-Corçà i els passos de sirga.

Amb la construcció de l’embassament de Canelles es va construir un pont al sud de la presa que facilita el trànsit entre Aragó i Catalunya per pistes forestals.

L’any 2013 es va construir una nova passarel·la al sud del congost de Montrebei, que travessa el riu al nord de Monfalcó; a continuació d’aquest pont segueix un sender fins a Monfalcó. La seva funció és la d’us turístic per senderisme.

El pas entre les dues vessants del riu avui en dia en la zona és molt difícil tenint que donar un revolt molt gran, a excepció per ús lúdic de la passarel·la ubicada al sud del congost de Montrebei.

  1. Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alta Ribagorça, Baixa Ribagorça, Llitera. FUNDACIÓ ENCICLOPEDIA CATALANA
  2. https://www.rutasconhistoria.es/loc/puente.colgante.en.puente-de-montanana (consultat el 27 d’agost de 2021)
  3. La presència d’un pont que travessava el Noguera Ribagorçana  i comunicava Fet amb l’altra banda del riu ha estat estudiat per Francisco Rourera Rourera que ha realitzat un document no publicat sobre aquesta infraestructura. En el llibre de Eduard Gonzalez Montadit, Un farmacèutic d’Àger en la guerra dels carlins, fa referència a aquest pont, dient que Francesc Fité diu que té notícia, tramesa oralment, que prop de Corçà hi havia hagut un pont romànic que fou destruït per una riuada, que en el temps de les guerres carlines ja no existia. Ha d’ésser el pont que consta en el mapa de 1650 referent al corregiment d’Àger, dibuixat pel francès Beaileu amb el nom de pont de Montfort.
  4. Notes històriques sobre Tragó de Noguera I-V versió 5.1 Gener 2021. Xavier Mora i Giné. Associació d’amics de Tragó de Noguera. https://mat.uab.cat/~xmora/historia/Trago1-5.pdf (consultat el 27 d’agost de 2021)
  5. https://ca.wikipedia.org/wiki/Pont_de_Trag%C3%B3_de_Noguera (consultat el 27 d’agost de 2021)
  6. Notes històriques sobre Tragó de Noguera I-V versió 5.1 Gener 2021. Xavier Mora i Giné. Associació d’amics de Tragó de Noguera.
  7. JOAN BELLMUNT I FIGUERAS. Fets, costums i llegendes. La Noguera II; també al link https://www.serradelmontsec.com/cova-negra-trago-os-balaguer-montsec/  (consultat el 27 d’agost de 2021)
  8. Al Blog de Fet varem dedicar una entrada al pont de Monfalcó-Corçà, la seva ubicació i les conseqüències que va tenir. El podeu localitzar al següent link: https://blogdehistoriadefet.wordpress.com/2020/03/13/la-construccio-del-pont-de-monfalco-o-pont-de-corca/
  9. Ligeras notas sobre los criaderos de Lignito de Fet, Monfalcó y  Estall, partido de Benabarre (Huesca), por el Ingeniero Angel Domingo. Zaragoza, 31 de diciembre de 1917.
  10. Ferran Sànchez Agustí el cita en dues obres seves (Del Migdia francès a l’Aran i el Pallars (1944-1956) i Maquis en el Alto Aragón). Una informadora de Girbeta també el va nomenar degut a que el seu pare el feia servir en la postguerra per anar a vendre corders d’extraperlo a Catalunya.

NOTA: Per qualsevol comentari, dubte, aclariment o rectificació de l’escrit en aquest bloc, poden posar-se en contacte amb l’administrador en algun dels següents correus: blogdefet@gmail.com o blogdefetenespanol@gmail.com

ÍNDEX D’ENTRADES

2 pensaments sobre “Ponts que travessaven el riu Noguera Ribagorçana

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Create your website with WordPress.com
Per començar
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close